Je leeftijd staat niet op je voorhoofd, daarom vragen we je legitimatie

< Terug
alt

Gall & Gall

'Het team is heel gemotiveerd om geen fouten te maken'

Met een vleugje humor bij Gall & Gall

Richard Vinck, eigenaar van vier Gall & Gall winkels in Den Haag, vindt de leeftijdsverhoging naar 18 jaar een goede zaak. “‘Toen ik jong was dronk ik ook wel eens een biertje, maar dan stopte ik zodra ik de alcohol begon te voelen. Tegenwoordig gaat dat heel anders. Er wordt veel sterk gedronken en maat houden lijkt moeilijker voor de huidige generatie jongeren.” Des te beter dat er bij Gall & Gall een stevig ID controlebeleid in huis is. Want als je bij Vinck geen ID bewijs kunt laten zien, dan krijg je echt geen drank mee, hoeveel stampij je ook maakt.

Hoe zorg jij dat de legitimatiecontrole goed werkt bij jouw Gall & Gall’s?

“Ik vind het een heel belangrijk onderwerp en zorg er daarom voor dat het iedere week besproken wordt met mijn medewerkers tijdens onze wekelijkse vergadering. Het gaat erom dat je met je team in gesprek gaat en iedereen laat voelen en ervaren hoe belangrijk het is dat er goed wordt nageleefd. Dan komt de noodzaak tot leven en voelen ze de verantwoordelijkheid. Het is voor iedereen nu een vanzelfsprekendheid en het team is heel gemotiveerd om geen fouten te maken”, aldus Vinck.

Hij vervolgt: “Je merkt ook dat Gall & Gall het zelf belangrijk vindt: in alle nieuwsbrieven die we ontvangen en op bijeenkomsten die worden georganiseerd, is de naleving van de leeftijdsgrens een terugkerend onderwerp. Dit houdt iedereen scherp en het zorgt ervoor dat het onderwerp niet van de radar verdwijnt.”

Hoe gaan de controles in zijn werk?

“Wij worden regelmatig gecontroleerd door mystery-shoppers en mensen van de gemeente. Hoe vaak we worden gecontroleerd, weet ik niet precies. Dat is maar goed ook, het zou vreemd zijn als je hierover geïnformeerd wordt. Als je de fout in gaat, hoor je dat van het hoofdkantoor en wordt je uitgenodigd voor een cursus waarin iedereen extra wordt getraind. Gall & Gall is streng en dat is maar goed ook.”

Je komt ongetwijfeld wel eens in lastige situaties terecht, hoe reageer jij als klanten mondig worden?

“Dat klopt, maar het is minder dan in 2014, toen de nieuwe wet en leeftijdsgrens inging. Klanten lijken er aan gewend te zijn. Maar, het is soms lastig om te zien of iemand jonger is dan 25 jaar. Tussen iemand van 23 jaar en 26 jaar zit echt heel erg weinig verschil. Als klanten dan boos worden en zich niet willen legitimeren, is dat echt hun probleem. De klant die iets in de trant zegt van ‘Wil je soms niks verkopen?’.. daar ga ik dus niet op in en blijf bij mijn standpunt. Als ze een volgende keer in de winkel komen is vaak het besef doorgedrongen waarom wij om legitimatie vragen en is het geen enkel probleem meer. wijs ze resoluut het gat van de deur. Vaak komen ze daarna met de staart tussen de benen weer terug en beseffen ze dat ze fout zaten.”

Wat is jouw gouden tip aan andere collega’s?

“Natuurlijk moet er constante aandacht voor het onderwerp zijn. En met humor los je zoveel op. Als een klant geïrriteerd raakt dat ik voor de zoveelste keer naar een ID vraag, dan laat ik ze weten dat alle alcohol vast mijn korte termijn geheugen heeft aangetast. Een beetje menselijkheid doet het altijd goed. Daarnaast vinden heel veel mensen het alleen maar leuk als ze jonger worden ingeschat. Vooral dames geef ik op deze manier graag een complimentje! Worden klanten toch boos, dan zet ik mijn ultieme truc in: spiegelen. ‘Er is niets zo lastig als iemands leeftijd inschatten meneer. Hoe oud denkt u dat ik ben?’ Grappig genoeg zitten ze er over het algemeen harstikke naast. Sommigen wel 15 jaar. Dan snappen ze heel goed dat ik geen risico wil nemen door drank zomaar mee te geven. Precies mijn punt.”