Je leeftijd staat niet op je voorhoofd, daarom vragen we je legitimatie

< Terug
alt

Blijf Helder-campagne

NOC*NSF en Heineken slaan handen ineen

Het afgelopen sportseizoen vroegen Heineken en NOC*NSF aandacht voor een goed alcoholbeleid op de sportclub met hun ‘Blijf Helder’-campagne. Deelnemende clubs werden uitgedaagd om in relatief korte tijd hun alcoholbeleid in de kantine zoveel mogelijk te verbeteren. Mystery guests kwamen langs om waar te nemen of beleid ook in daden werd omgezet, en of er verbetering zichtbaar was.

Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland: ‘De naleving van de alcoholleeftijd in de sportkantines en clubhuizen is tot nu toe helaas nog onder de maat. Met de ‘Blijf Helder’-campagne willen we hiervoor op een positieve manier aandacht vragen en verantwoord alcoholgebruik in de sport bevorderen, door clubs te belonen voor goede prestaties.’

André Bolhuis, voorzitter NOC*NSF: ‘Met de Blijf Helder-campagne hebben we het thema verantwoord alcoholgebruik in de sport op een goede manier op de agenda kunnen zetten. Echter, uit de metingen die we tijdens de campagne hebben gedaan blijkt dat de naleving van de leeftijdsgrens lastig blijft. Het is weliswaar een verbetering, maar uit de metingen blijkt dat slechts 20 procent van de clubs bij het schenken van alcohol vraagt naar een ID-bewijs. We zijn er dus nog niet en daarom gaan we door met deze campagne, waarbij we ook ouders en gemeenten willen vragen hun rol te blijven pakken.’

De winnaar van de algehele campagne was de Amsterdamse Hockey & Bandy Club uit Amsterdam. De club scoorde goed op het consequent vragen om legitimatie bij de verkoop van alcoholhoudende dranken, de heldere regels op de club voor alcoholgebruik, en de mate waarin de club aandacht vroeg voor het onderwerp bij haar leden.

AH&BC reageerde enthousiast op de titel ‘Helderste Club van Nederland’. Clubmanager Alexia Sifneos: ‘We hebben het afgelopen jaar veel tijd geïnvesteerd in het bespreekbaar maken van verantwoord alcoholgebruik op onze club. Daarbij zijn we heel duidelijk geweest: onder de 18 geen alcohol, daarboven drink je met mate. De nauwe samenwerking met onze cateringpartner Puur Produkties, barvrijwilligers en het jeugdbestuur hebben het tot een succes gemaakt. Dit is een fantastische bekroning op al deze inspanningen.’

Met de prijs wonnen zij twee tickets naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro.

Behalve de hockeyclub, waren er nog meer categorieën. De overige winnende clubs waren:

  • Hockey: Amsterdamse Hockey & Bandy club (AH&BC), Amsterdam
  • Tennis: Oegstgeester Lawn Tennis Club, Oegstgeest
  • Voetbal: V.V.K., Groningen
  • Korfbal: DKC, Delft
  • Overig: HV Kras (handbal), Volendam

NOC*NSF en Heineken zetten ook in 2017 de campagne voort, waarbij de focus nog meer komt te liggen op het uitlichten van ‘best practices’ van clubs op het gebied van verantwoord alcoholgebruik in de sport.