Je leeftijd staat niet op je voorhoofd, daarom vragen we je legitimatie

< Terug
alt

AH&BC

Helderste Club van Nederland: ‘Geen pitchers op zaterdag’

De Amsterdamse Hockey & Bandy Club, ook wel AH&BC, is met zijn 125 jaar de oudste hockeyclub van Nederland. De hoofdklasser speelt al jaren op het hoogste niveau, heeft de meeste landstitels behaald van alle hockeyclubs in Nederland en heeft ruim 2300 leden, waarvan de helft bestaat uit junioren. Een club dus die het aan haar stand verplicht is om ook maatschappelijk het goede voorbeeld te geven. Clubmanager Alexia Sifneos en bedrijfsleider catering Thomas Stumpel vertellen over het nalevingsbeleid van de club.

Jullie zijn vorig jaar verkozen tot ‘Helderste Club van Nederland’ door Heineken. Wat is jullie geheim?

Thomas: “Voordat de minimumleeftijd in 2014 van 16 naar 18 jaar ging zijn we naar informatie-avonden gegaan van de GGD Amstelveen, waar we als eerste hockeyclub onze eigen alcoholvrije AB-feesten aankondigden. De GGD reageerde daar zeer enthousiast op, met een donatie van 500 euro om het initiatief te steunen. De avonden zijn een groot succes, waarschijnlijk omdat we extra aandacht geven aan de aankleding en activiteiten voor de bezoekers, zodat ze niet het idee zouden hebben dat ze de alcohol misten. We regelen bijvoorbeeld een foto-booth, zorgen voor een mooie ontvangst en schenken alcoholvrije cocktails.”

Alexia: “Preventief zijn we ook aan de gang gegaan, zo maken we altijd een ronde door de kleedkamers, controleren de wc’s en tassen zijn niet toegestaan. Van het gebruik van bandjes zijn we afgestapt. De avonden zijn nu volledig alcoholvrij, ook voor de meerderjarige bezoekers.”

Wat zijn jullie verder gaan doen om de wet na te leven en leden op de hoogte te brengen van de nieuwe wetgeving?

Thomas: “Zoals iedere bezoeker ziet hebben we onze bar zo ingericht dat er geen twijfel kan bestaan over ons nalevingsbeleid. Overal is campagnemateriaal te zien, en we prijzen alcoholvrije varianten van bier aan. Verder is alcoholbeleid een vast onderdeel in de briefing die iedere werknemer ontvangt bij aanvang van zijn shift.

Op zaterdag, de wedstrijddag voor junioren, hebben we eigen regels. Zo verkopen we geen pitchers of kratten bier op zaterdag. Het is simpelweg niet te controleren of iemand niet stiekem voor een teamgenoot bier bestelt en het meeneemt naar bijvoorbeeld de kleedkamer.

Malt(bier) producten verkopen we ook niet aan de jeugd onder de 18 jaar, daarin zijn we misschien wel strenger dan de wet voorschrijft. We willen niet dat junioren wennen aan de smaak, en ook hier geldt dat het lastig te controleren is of iemand zijn maltbiertje omruilt tegen een gewoon biertje van een ouder of teamgenoot.”

Dat klinkt allemaal heel goed. Wat zijn leerpunten geweest de afgelopen jaren?

Alexia: “Het viel ons vooral op dat ouders het niet eens waren met de regels, terwijl die er toch echt zijn om hun kinderen te beschermen tegen drank. Het lijkt ons daarom goed als de overheid of een andere partij zich in een nieuwe campagne meer gaat richten op ouders. Zij moeten uiteindelijk het signaal aan hun kinderen afgeven dat het niet normaal is om te drinken voor je 18e en stoppen met bijvoorbeeld drank voor hen kopen.”