Je leeftijd staat niet op je voorhoofd, daarom vragen we je legitimatie

< Terug
alt

18 jaar? Bewijs het maar

Koninklijke Horeca Nederland en Nederlandse Brouwers werken samen

In september 2016, op Global Beer Responsibility Day, zijn Koninklijke Horeca Nederland en de Nederlandse Bierbrouwers van start gegaan met de campagne ’18 jaar? Bewijs het maar!’. KHN en Nederlandse Brouwers slaan de handen ineen om de naleving van de leeftijdgrens van 18 jaar voor de aankoop van alcoholische dranken in de horeca te verbeteren.

De campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! maakt het horecaondernemers en -personeel makkelijker om naar een ID-bewijs te vragen. Voor jongeren moet het gewoon worden om een ID te laten zien. De nieuwe norm wordt steeds beter geaccepteerd en nageleefd, maar tegelijkertijd is er nog een hoop werk te verzetten. Dit is de reden dat ruim 5.500 uitgaansgelegenheden (leden van KHN met een bar, discotheek of café) een campagnepakket hebben ontvangen met materialen zoals posters, stickers en table-tents.
Het eerste campagnepakket werd overhandigd aan de Utrechtse wethouder Victor Everhardt bij bar/restaurant Kloek in de Domstad.

Tjapko Poppens, voorzitter Nederlandse Brouwers: “Brouwers staan niet zelf achter de taps van de cafés, maar het zijn wel onze bieren die daar worden besteld en geschonken. De bieren zijn met trots gebrouwen en wij willen dat deze op verantwoorde wijze worden geconsumeerd. Dat kan en mag alleen als je 18 jaar of ouder bent, zo simpel is het. Dat is de boodschap die altijd al centraal staat en op Global Beer Responsibility Day en met de campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! extra wordt benadrukt.”

Robèr Willemsen, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland: “Miljoenen mensen genieten in de Nederlandse horeca van beleving, een hapje en een drankje. De invoering van de leeftijdsgrens vraagt om een cultuurverandering in voornamelijk het uitgaansleven. Extra ondersteuning is juist voor die ondernemers belangrijk, omdat daar de doelgroep vanaf 16 jaar ook graag komt. Geen alcohol onder de 18 jaar is sinds 2014 de norm. De campagne 18 jaar? Bewijs ‘t maar! ondersteunt ondernemers en personeel bij de naleving van de leeftijdsgrens voor het bestellen en verstrekken van een alcoholisch drankje.”

khn__p8a0474-i